top of page

Benchmarking

Entry kali ini untuk memberi sedikit maklumat tentang benchmarking.

Apa itu 'Benchmarking'?

'Benchmarking' adalah istilah english yang bermaksud penanda aras. Ia akan menjalankan program komputer. Untuk menilai prestasi relatif sesuatu objek, akan menjalankan beberapa ujian standard dan ujian terhadapnya. 'Benchmark'juga digunakan untuk kegunaan program tanda aras yang direka sendiri. 'Benchmark biasanya dikaitkan dengan ciri-ciri prestasi untuk menilai perkakasan komputer. Sebagai contoh, prestasi, operasi titik terapung CPU. tetapi, ada ketika, ia juga boleh digunakan untuk perisian.Contoh untuk tanda aras perisian adalah dengan menjalankanpenyusunan atau sistem pengurusan pangkalan data. Tanda aras ini akan menyediakan satu kaedah untuk membandingkan prestasi pelbagai subsistem seluruh kerangka cip atau sistem yang berbeza.


Terdapat pelbagai jenis alat untuk penanda aras yang boleh digunakan dengan memuat turun melalui internet.antaranya ialah:-


1) SiSoftware Sandra

System analisis maju, diagnostic dan utility penanda aras untuk menguji prestasi komputer dan mendapatkan maklumat perkakasan. Ia di reka sebagai utility kompleks untuk menganalisis perisian komputer dan kebolehan perkakasan komputer serta menjalankan pelbagai ujian untuk menegaskan komponen secara berasingan. ‘SiSoftware Sandra Lite’ adalah aplikasi yang paling pintar di antara kategorinya. Ada beberapa jenis penandaaras seperti unit pemproses SIMD, ALU, dan UPF pemproses, serta analisis kewangan. Antara tugas yang sering digunakan boleh diletakan di senarai kegemaran untuk memudahkan ketika mengakses. Manakala maklumat boleh di eksport ke fail untuk pemeriksaan rapid an di simpan dengan selamat. Tugas yang tidak diperlukan boleh dinyah aktifkan.

2) Novabench

‘Novabench’ adalah perisisan penandaarasan komputer utiliti percuma untuk mirosoft windows dan Mac OS X. program ini adalah untuk menguji prestasi komponen komputer dan menyerahkan hak skor dengan markah yang lebih tinggi untuk menjukkan prestasi yang lebih baik. Tempat talian boleh didapati di mana skor di kemukakan untuk dibandingkan. Alat ini sangat terkenal dengan kelajuan dan kesederahanaan.

3) 3DMark

3DMark 11 adalah DirectX 11. Ia adalah kad video yang digunakan untuk mengukur prestasi permainan pada PC. 3DMark 11 menggunakan banyak DirectX 11 ciri termasuk tessellation , shaders mengira dan multi - threading . Kebanyakkan pemain di seluruh dunia mengunakkannya untuk mendapatkan keputusan yg tepat dan tidak berat sebelah. 3DMark 11 lebih konsisten dan boleh dipercayai untuk menguji prestasi komputer permainan. Terokai ‘Deep Sea’ dan ‘High Temple’ dengan grafik DirectX 11 yang menakjubkan. Terdapat empat ujian grafik GPU, ujian CPU fizik dan gabungan ujian GPU/CPU. Tiga pra penetapan meliputi segalanya daripada komputer riba hingga ke PC desktop yang ringan.


bottom of page